Groot deel aandeelhoudersregisters voldoet niet aan de Wet (uit: Onderzoek Universiteit Utrecht)
Als trustkantoor beheert u vennootschappen. Aan de basis van uw dienstverlening staat het register van aandeelhouders, het enige juridische document waarin de chronologie in eigendom en zeggenschap van iedere vennootschap moet zijn vastgelegd. Gezien het belang van dit register, dat onder meer dienst doet bij de bestrijding van financieel-economische criminaliteit met vennootschappen -zoals witwassen, financiering van terrorisme en belastingontduiking- en ter vaststelling van de UBO, legt de Wetgever het bestuur van de vennootschap strikte eisen op. Zo is het niet up-to-date houden van het register van aandeelhouders een economisch delict dat kan worden bestraft met een maximale gevangenisstraf van een half jaar, een geldboete van € 22.500 of een taakstraf. Iedere bestuurder is verder hoofdelijk aansprakelijk als het niet volledig bijhouden van het register bij derden tot schade leidt.
Een groot nationaal onderzoek aan de Universiteit Utrecht, onder 3342 (kandidaat-)notarissen, in samenwerking met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie, toont aan dat er al jaren van alles mis is met registers van aandeelhouders in ons land. Besturen lopen dus voortdurend diverse risico’s de wet te overtreden en daarmee pleger te zijn van een economisch delict. Het gebruik van papieren registers zorgt voor extra risico’s.
Bovengenoemd onderzoek onder 3.342 geraadpleegde notarissen brengt exact in kaart op welke vlakken de wet wordt overtreden en ook wat de oorzaken zijn. Enkele punten samengevat:
Voorjaar 2017: nieuw nationaal onderzoek onder honderden notarissen
Om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken wordt op korte termijn exact hetzelfde onderzoek opnieuw groots uitgezet, ditmaal door Stock-Dock. Houd deze site in de gaten, de uitkomsten zullen binnenkort beschikbaar worden gemaakt.
Om het organigram te kunnen bekijken, klik in het organigram:
(Bron schema: De staat van het aandeelhoudersregister, p. 23)
Oorzaken van wetsovertredingen door onjuiste (papieren) registers: 3 fasen
Het universitair onderzoek onderscheidt 3 fasen waar het mis gaat: ‘Het register dient door het bestuur van de vennootschap te worden bijgehouden. Uiteraard zal het bestuur slechts tot bijhouden kunnen overgaan wanneer het op de hoogte is van een relevante mutatie. Deze kennisname vormt fase 1. Wanneer het bestuur op de hoogte raakt van een mutatie hoeft dat niet steeds te betekenen dat het bestuur ook tot (correcte) aantekening overgaat. Deze aantekening vormt fase 2. Vervolgens is het nog de vraag of het bestuur het register juist behoudt; immers het register kan simpelweg zoek of beschadigd raken. Het behouden van het register vormt fase 3. Waar fase 1 mogelijk buiten de macht van het bestuur ligt, liggen fase 2 en 3 steeds binnen de macht van het bestuur. Indien achterhaald kan worden waar de gebreken ontstaan, kan doeltreffend ingegrepen worden’ (De staat van het aandeelhoudersregister1), p.22-23). De opbouw wordt hierboven schematisch weergegeven.
Hoe zorg je er als bestuur voor dat je papieren registers aan de wet voldoen?
Om met optimale zekerheid compliant te zijn, dient u de problemen in alle drie de fasen te onderkennen, op te lossen en de risico’s in de verschillende fasen maximaal te elimineren. U dient hier blijvend aandacht aan te besteden:
Om de tabel te kunnen bekijken, klik in de tabel:
Kan dit ook anders? Wilt u dit niet zelf doen en wilt u niet telkens onvoorziene kosten maken? Wilt u laten zien dat u uw compliance aan de basis wél optimaal geregeld heeft?
Analoog wordt digitaal: alle knelpunten in één keer opgelost met een digitaal aandeelhoudersregister.
De juristen van Stock-Dock hebben jarenlang gewerkt aan een moderne online vervanger van de papieren registers. Wilt u meer weten, klik HIER voor meer informatie.